Nakličování semen

Aneb čerstvá jarní zelenina ve vaší misce.

Semínka klíčili už staří Číňané jako zdroj mnoha důležitých vitamínů, enzymů a minerálů.

klíčky ředkvička

 

 

 

 

V čem nám klíčky pomáhají:

  • vyrovnávají překyselení organismu
  • dodávají tělu komplexní živiny
  • zpomalují proces stárnutí
  • pomáhají regulovat hmotnost
  • zlepšují vitalitu
  • podporují metabolismus
  • posilují imunitu

Jaká semena můžeme klíčit např.:

Alfa vojtěška – má vysoký podíl bílkovin, obsahuje vitamín C,B,D a E z minerálů železo, vánpník, hořčík aj.

Cizrna – obsahuje až čtvrtinu bílkovin dále sacharidy a tuky, z vitamínů A,B,C, z minerálů hořčík, vápník, železo, zinek, aj.

Čočka – obsahuje vysoké množství železa a kiseliny listové, měď, selen, má nízký glik. index, vitamíny z řady B.

Dýňová semínka – mají jeden z nejvyšších obsahu tuků především nenasycených mastných kyselin, bílkoviny, vitamín A, B a E, minerály zinek, železo hořčík nebo fosfor.

Hrách –   obsahuje vysoké množství bílkovin, hořčík, železo vápníku, zinku, vitamíny A,B,C

Mungo –  obsahuje vysoké množství bílkovin, vitamíny B, minerálních látek železo, vápník, hořčík.

Pohanka (loupané kroupy) – obsahuje sacharidy, hořčík, železo vápník, fosfor, vitamíny A,B,C, rutin, je vhodná pro diabetiky.

A další semínka – řeřicha, slunečnice, špalda, žito, ředkvičku atd.

mungo klíčky

Jak nakličovat:

Vždy dbáme aby semínka byla určena ke konzumaci či nakličování nikdy ne k sadbě – taková jsou většinou chemicky ošetřena.

 

 

Vybereme si druh semínek namočíme do misky s vodou a necháme do druhého dne odležet nejlépe v temnu. Poté slijeme, propláchneme a 2x až 3x denně proplachujeme na sítku. Dáme na denní světlo.

Je potřeba dohlížet zda semínka jsou stále vlhká. Drobnější semínka vlhčíme na ubrousku či vatě. U každého druhu je jiná doba, než zrnko pustí klíčky. Klíčky může konzumovat delší či kratší záleží na druhu semínek. U drobnějších semínek typu vojtěšky, řeřich, hořčice se používají spíše zelené lístky.

Použití:

do salátu, polévek, pomazánek, posyp na chleba atd.